Delen

Gasunie

“Wij willen een inclusieve organisatie zijn. Daar is equal pay onderdeel van.”

Gasunie (2000 medewerkers) is een infrastructuurbedrijf voor energie en is werkzaam in Nederland en Noord-Duitsland.

Wat is de motivatie voor Gasunie om onderzoek te doen naar gelijke beloning?

“We zijn ervan overtuigd dat we zoveel mogelijk verschillende talenten moeten inzetten en aantrekken om onze doelstellingen zoals geformuleerd in een ‘Visie 2030’ document te realiseren. Gasunie Inclusief levert hier ook een bijdrage aan: wat kunnen wij doen om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn als werkgever om ervoor te zorgen dat ieder talent ingezet kan worden en je bij Gasunie jezelf kan zijn? Equal pay zien wij als een logisch onderdeel van onze ambitie om een inclusieve organisatie te zijn.”

“In deze tijd, zeker in de techniek, is het heel belangrijk dat je talent aantrekt en anders durft te denken, op allerlei gebieden. Dat is een van de redenen dat we hiermee bezig zijn.”

Hebben jullie het onderzoek zelf gedaan of met een externe partij?

“Wij hebben dat met AWVN gedaan, zij was betrokken bij onze cao-onderhandelingen. Wij zouden dat ook adviseren. We hebben wel eens intern gekeken naar equal pay, maar als je regressie-onderzoek wilt, dus echt een diepteanalyse zodat je een gedegen verhaal hebt, dan zouden wij adviseren om het door een externe partij te laten doen. Hiermee zorg je voor een onafhankelijke blik op je eigen organisatie en dat houdt ons scherp.”

Wat was voor Gasunie het belangrijkste inzicht van het onderzoek?

“We waren aangenaam verrast, niet eens zozeer door het kleine verschil maar door het verhaal erachter. Dat bood erg veel inzichten, bijvoorbeeld over diensttijd, leeftijd en functiegroepen. Over hoe je organisatie eruitziet. Daarom is het de moeite waard om goed onderzoek te doen, daarin te investeren in tijd en geld, want het start het gesprek. Een goede discussie, die niet op onderbuikgevoel is gebaseerd, maar die inzichten geeft over kenmerken van je organisatie of elementen die misschien niet zo logisch zijn als wij denken.”

“Het is echt de moeite waard om goed onderzoek te doen, om daarin te investeren. Want dat biedt de mogelijkheid om er een goed gesprek over te voeren dat niet alleen gebaseerd is op een gevoel over gelijke beloning.”

Zijn er lessen die je werkgevers wilt meegeven die willen starten met een gelijk loon onderzoek?

“Maak er ruimte voor, maak het onderdeel van de inclusieve organisatie. Stel je kwetsbaar en nieuwsgierig op als je hiermee aan de slag gaat. Laat je niet uit het veld slaan door discussies over de punten en komma’s van de cijfers, maar vertaal de uitkomsten naar wat je concreet kunt aanpakken in je organisatie om gelijke beloning te bevorderen. En doe het niet omdat het per se moet. Bij Gasunie zeggen we altijd: we moeten een groeimindset hebben, dat verwachten we van medewerkers. Dan moet je ook als organisatie naar jezelf kijken vanuit die mindset.”